ဆံုးမစာမ်ား၊ ဆံုးမစကားမ်ားဟာ တကယ္ေတာ့ ၾကားဖူးနား၀ရွိတဲ့ စကားမ်ား
ျဖစ္ပါတယ္။ ၾကားဖူးၿပီး နား၀မွာပဲ ရပ္ေနတဲ့ အတြက္ခက္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ နား၀မွာတင္ ရပ္မေနဘဲ ရင္ထဲႏွလံုးထဲေရာက္ေအာင္ သိမ္းပိုက္ထားမယ္၊
ေသေသခ်ာခ်ာ စိတ္၀င္တစား ေတြးေတာမယ္၊ လက္ေတြ႕ႀကိဳးစား
လုပ္ေဆာင္ၾကည့္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ အက်ဳိးရွိမယ့္စကားမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
အခုတင္ျပတဲ ့စကားကေတာ့ ဆံုးမစကားအေနနဲ႔ တင္ျပတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လက္ေတြ႕
အသံုးခ်တဲ့သူမ်ားမွာ အက်ဳိးရွိတယ္ဆိုတာကို ထင္ထင္ရွားရွားျမင္ေနတာ
ၾကာလာၿပီျဖစ္တဲ့အျပင္ ကိုယ္တိုင္လည္း လိုက္နာက်င့္သံုးမိလို႔
အက်ဳိးရွိတာေၾကာင့္ တင္ျပလိုက္မိတာျဖစ္ပါတယ္။
ကြၽန္မလက္ထဲကို မွတ္သားစရာ စကားတစ္ခုခုကို ေရးေပးပါလို႔ စာအုပ္ကေလးေတြထိုးေပးၿပီး ေမတၱာရပ္ခံတဲ့ကေလးမ်ား၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ားရဲ႕ စာအုပ္ေတြထဲမွာ မဆိုင္းမတြဘဲ "ေတာ္ခ်င္ရင္ မပ်င္းနဲ႔" ဆိုတဲ့ စကားကေလးကို ကြၽန္မေရးခ်ေပးေလ့ရွိပါတယ္။ လူေတာ္ကေလးေတြ အေရအတြက္မ်ားလာဖို႔က မိသားစု လူမႈပတ္၀န္းက်င္ကစၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလံုးအထိ အထူးလိုပါတယ္။ မိသားစုထဲမွာ ပတ္၀န္းက်င္က သိပ္ေတာ္တာပဲလို႔ ခ်ီးက်ဴးတာကို ခံရသူေတြမ်ားတယ္ဆိုရင္ အဲသည္မိသားစုဟာ ထက္ျမတ္တဲ့၊ တိုးတက္တဲ့ မိသားစုေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ မိသားစုပဲဆိုတာကို သိနားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ခုေတာ့ ရွိတာေပါ့ေလ။ ေတာ္ျခင္းကို ဖြင့္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေတာ္တည့္မွန္ကန္မႈကို ဖြင့္ဆိုတာျဖစ္ရပါတယ္။ အကုသိုလ္နဲ႔ မကင္းတဲ့အလုပ္မ်ားကိုလုပ္ၿပီး ႀကီးပြားလာတဲ့သူမ်ားကို ေတာ္လိုက္တာလို႔ ခ်ီးမြမ္းတယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေၾကာင္းတရားေကာင္း၊ မေကာင္းကို မၾကည့္ဘဲ အက်ဳိးရလဒ္ ျဖစ္တဲ့ ႀကီးပြားျခင္းကို ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး ေျပာတာျဖစ္လို႔ ေရရွည္မခံႏိုင္ပါဘူး။ အဲသည္အခ်က္က ေသခ်ာပါတယ္။
အေၾကာင္းတရား မေကာင္းဘူးဆိုတာကေတာ့ ဘုရားမႀကိဳက္တဲ့၊ လူေတာ္လူေကာင္းမ်ား မႀကိဳက္တဲ့ တားျမစ္ထားတဲ့အလုပ္မ်ားကို လုပ္ကိုင္ၿပီး ႀကီးပြားေအာင္ႀကိဳးစားတဲ့သူမ်ားဟာ အေၾကာင္းတရား အမွားကို လက္ကိုင္ျပဳထားတဲ့သူမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို အေၾကာင္းတရား အမွားကိုလုပ္ကိုင္တဲ့အခါမွာလည္း ဖံုးဖိႏိုင္ေအာင္လူသူေတာ္ေကာင္းအျဖစ္ ဟန္ေဆာင္ရပါတယ္။ မေကာင္းေသာသူမ်ားနဲ႔ ေပါင္းသင္းရပါတယ္။ အဲသည္လိုလူမ်ားဟာ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ကြဲလို႔ပင္ျဖစ္ေစ၊ မကြဲဘဲနဲ႔ သူတို႔လုပ္ရပ္က မဖံုးႏိုင္၊ မဖိႏိုင္ေအာင္ အဆိုးတရားေတြ မ်ားလာလို႔ျဖစ္ေစ ဥပေဒနဲ႔ၿငိစြန္းလာတတ္ပါတယ္။ မၿငိစြန္းဘူးဆိုလည္း ပံုမွန္မဟုတ္တဲ့ လုပ္ရပ္မ်ားဟာ တိတိက်က် တြက္ခ်က္လို႔ မရတဲ့အတြက္ အဆံုးအ႐ံႈးနဲ႔ ႀကံဳရတတ္ပါတယ္။ အဲသည္လို ေငြေၾကးဥစၥာ ဆံုး႐ံႈးသြားရင္ ဂုဏ္သေရ ဆိုတာလည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာပါပဲ။ နာမည္ဆိုတာကလည္း မေကာင္းသတင္းနဲ႔သာ ေက်ာ္ၾကားလာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္အခ်ိန္မွာေတာ့အစက ျပန္ေကာက္လို႔ မလြယ္တတ္ပါဘူး။
ကြၽန္မတို႔ ဗုဒၶဘာသာမွာ နည္းလမ္းမွန္ကန္ပါမွ ရလဒ္ကလည္း မွန္ကန္တယ္လို႔ လက္ခံၾကပါတယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္ အေၾကာင္းတရားက အေကာင္းစားေတြျဖစ္ပါမွ အက်ဳိးတရားက တကယ္ျမတ္တဲ့ ရလဒ္မ်ားျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာကသာ အေၾကာင္းတရားကို ဦးစားေပးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သိပၸံနည္းက် ေဆာင္ရြက္တဲ့ေနရာမွာလည္း အေၾကာင္းတရားကို ဦးစားေပးပါတယ္။ လိုခ်င္တဲ့ အက်ဳိးရလာဒ္ကို ဘယ္လိုအေၾကာင္းရင္းခံေတြရွိမွ ရႏိုင္သလဲဆိုတာကို တြက္ခ်က္လုပ္ေဆာင္ရတာပါပဲ။ အက်ဳိးကို ျပင္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ အေၾကာင္းကိုျပင္ရတာ သိပၸံနည္းက်တဲ့ အလုပ္သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ သဘာ၀တရားကလည္း အေၾကာင္းနဲ႔အက်ဳိး ဆက္စပ္ေနတာကို အၿမဲျပေနတာပါပဲ။ သဘာ၀တရား ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ အေၾကာင္းမဲ့ မေဖာက္ျပန္တတ္ပါဘူး။ ေဖာက္ျပန္တဲ့ ဆိုးက်ဳိးေပၚေစဖို႔ အေၾကာင္းဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတာကို ရွာရင္ေတြ႕တာပါပဲ။
တကယ္လို႔ အေၾကာင္းတရားမ်ားက ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ျခင္း၊ ေတာ္တည့္မွန္ကန္ျခင္းဆိုတဲ့ ေျဖာင့္မတ္တဲ့ အေၾကာင္းတရားမ်ားကို အေျခခံၿပီး ထားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အက်ဳိးတရားလည္း မြန္ျမတ္တဲ့ အက်ဳိးတရားမ်ား ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။ အဓိကေျပာခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ မပ်င္းဖို႔အေၾကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ မပ်င္းဖို႔အေၾကာင္းကို ေရာက္မယ့္ အေရးမွာ အေၾကာင္းတရားေတြအေကာင္းစားျဖစ္ဖို႔ ေျပာေနရတဲ့အတြက္အခုျပန္ေကာက္ပါရေစ။
ကြၽန္မတို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ မိမိနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့အလုပ္ကို ႀကိဳးႀကိဳးကုပ္ကုပ္ လုပ္ေနတဲ့သူတိုင္းဟာ ဘာမွမၾကာလိုက္ဘူးလို႔ ထင္ရတဲ့အခ်ိန္မွာ လူေတာ္တစ္ေယာက္အျဖစ္ ေအာင္ျမင္ထင္ရွားလာတာကို ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ အဲသည္လို ေတာ္တဲ့လူလို႔ အမ်ားက သိလာတဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ဘ၀ တစ္သက္တာမွာ သူတစ္ေယာက္တည္းသိတဲ့ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားကို သူခံစားလာရတာ ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ လူေတာ္တစ္ေယာက္ရယ္လို႔ အမ်ားက မသိၾကခင္ကတည္းက သူ႔ဟာသူ လုပ္မယ္လို႔ ကိုယ္တိုင္ေရြးထားတဲ့အလုပ္ျဖစ္ေစ၊ မင္းလုပ္ပါလို႔ တာ၀န္ေပးတဲ့အတြက္ တာ၀န္ယူထားရတဲ့အလုပ္ျဖစ္ေစ "ပ်င္းလိုက္တာေနာ္၊ ငါ အဲသည္အလုပ္ကို မႀကိဳက္ဘူး" လို႔ ေျပာမေနတတ္ပါဘူး။ ဒီအလုပ္ကို ငါနားလည္မွျဖစ္မယ္။ ငါဘယ္သူ႔ကို ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ပညာယူရမလဲ၊ ဘယ္လိုစာအုပ္မ်ဳိးေတြကို ဖတ္ရမလဲ စသည္ျဖင့္ အေၾကာင္းအရင္းခံေကာင္းေတြကို ရွာၿပီး အခ်ိန္မဆိုင္းဘဲ လုပ္တတ္ပါတယ္။
အဲသည္လို မပ်င္းမရိဘဲ ႀကိဳးစားပမ္းစားနဲ႔ ေလ့လာတဲ့အတြက္ အသိပညာနယ္ပယ္ က်ယ္ျပန္႔သြားလို႔ အက်ဳိးကို မၾကာခင္အခ်ိန္မွာပဲ ရရွိသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္ေနာက္ ေလ့လာမႈအရွိန္ကလည္း ေကာင္းသြားၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္လို အသိပညာနယ္ပယ္က်ယ္ျပန္႔ေအာင္ ခံထားရတဲ့ အေၾကာင္းေကာင္းကေတာ့ မပ်င္းရိျခင္း၊ တစ္နည္းဆိုရင္ လံု႔လ၀ီရိယအား ႀကီးမားျခင္းဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ ၀ီရိယအား ႀကီးမားတဲ့ သူမ်ားဟာ စိတ္အင္အားလည္း ႀကီးမားတတ္ၾကပါတယ္။ မိမိကိုယ္မိမိ ယံုစားတတ္ပါတယ္။ သူမ်ားထံက အကူအညီရဖို႔ကို "ကယ္မပါ၊ ျပဳစုပါ၊ ေစာင့္ေရွာက္ပါ၊ မြဲေသြ႕ေသြ႕ မ်က္ႏွာနဲ႔ ကိုယ္ခ်မ္းသာရေၾကာင္း ငယ္ေငါင္းစုတ္ပဲ့ ႏုံနဲ႔သည့္ စကားမ်ားကို ေယာင္မွား၍ဆိုမိလွ်င္ လွ်ာတိုေအာင္ ရိတ္ခ်င္၏" ဆိုတဲ့ ဦးပုည စာဆိုထဲကလိုပဲ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ေအာက္က်ဳိ႕ျခင္းမျပဳဘဲ မိမိအားကို မိမိယံုၾကည္ကိုးစားၿပီး ႐ိုး႐ိုးသားသားစိတ္ထားနဲ႔ ႀကိဳးစားတတ္ပါတယ္။အဲသည္လို ႐ိုး႐ိုးသားသားနဲ႔ ႀကိဳးစားတဲ့သူဟာ ေပါ့ေပါ့ပ်က္ပ်က္ စကားမ်ားကို မေျပာတတ္သလို၊ ဣေႁႏၵမဲ့တဲ့၊ ဟန္ခ်က္မညီတဲ့ အျပဳအမူမ်ားကိုလည္း မျပဳတတ္ပါဘူး။
၀ီရိယအားနဲ႔ အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ သတိထားရပါမယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေဇာနဲ႔ စိတ္အတက္ႂကြလြန္ခဲ့ရင္ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္သြားတတ္ပါတယ္။ စိတ္ကပ်ံ႕လြင့္ၿပီး မတည္မၿငိမ္ျဖစ္သြားရင္ ေတာ္ေတာ့ ေတာ္ပါရဲ႕ သံုးလို႔မျဖစ္ဘူးဆိုတဲ့ လူအမ်ဳိးအစားထဲမွာ ပါသြားတတ္ပါတယ္။ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ျခင္း မျဖစ္ေပၚေအာင္ မိမိလုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ဟာ အားစိုက္တာလြန္ေနသလား၊ အားစိုက္တာ လြဲေနသလားဆိုတာကို မိမိဘာသာ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ မိမိစိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ခ်င္ေဇာနဲ႔ ဟုန္ေနသလား ဆိုတာကိုလည္း သတိနဲ႔ စစ္ေဆးေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အားစိုက္တာကို မလြန္ေအာင္ သတိထားဖို႔လိုသလို မေလ်ာ့ပါးဖို႔ကိုလည္း သတိထားရပါမယ္။ တစ္ခါတရံမွာ ပ်င္းရိတတ္ပါတယ္။ နားမယ္ဆိုၿပီး တကယ္လည္း စိတ္ေရာလူပါ အနားမရဘဲနဲ႔ အခုေခတ္မွ ေပါမ်ားတဲ့ ေဖ်ာ္ေျဖစရာမ်ားနဲ႔ ပင္ပန္းေနတတ္ပါတယ္။
ကြၽန္မလည္း အဲသည္လူစုထဲမွာပါတတ္ပါတယ္။ မပါဘူးဆိုရင္ ညာရာက်မွာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မိမိကိုယ္ကို သတိေပးတတ္တဲ့ အက်င့္ကပါၿပီးေနေလေတာ့ "မတင္၀င္းေရ ထထ၊ အလုပ္နဲ႔ဘ၀ကို တည္ေဆာက္ထားရတာ၊ မပ်င္းနဲ႔အလုပ္လုပ္ေပေတာ့" လို႔ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ေျပာရပါတယ္။ စိတ္ထဲကတင္ ေျပာရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ႏႈတ္ကထြက္ၿပီးေျပာတာပါ။ အဲသည္လို မိမိကိုယ္ကို က်င့္ထားမိေတာ့ အလုပ္မလုပ္ဘဲေနရရင္ စိတ္ထဲမွာ တစ္ခုခုလိုေနသလို ခံစားရပါတယ္။ အဲသည္ေတာ့ ကြၽန္မစာေတြကို ဘယ္လုိေရးသလဲလို႔ မၾကာခဏ အေမးခံရတဲ့အခါမွာ ကြၽန္မက အခ်ိန္ သတ္မွတ္မထားဘဲ အခ်ိန္ရတိုင္း ထိုင္ေရးတတ္ပါတယ္လို႔ ေျဖလိုက္ပါတယ္။ ေန႔မွာမွ ေရးမယ္၊ ညမွာမွ ေရးမယ္လို႔ အခ်ိန္သတ္မွတ္မထားတာကို ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ စာေရးတာကိုမွအလုပ္လို႔ သတ္မွတ္မထားပါဘူး။ ဆရာေတာ္မ်ားကို ေလွ်ာက္ထားေမးျမန္းၿပီး ေဟာေျပာမိန္႔ဆိုတာကို နာယူရတာ လည္း အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ လူႀကီးမ်ားနဲ႔ စကားေျပာတာလည္း အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ လူငယ္မ်ားနဲ႔ စကားေျပာတာလည္း အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္မ်ားရဲ႕ မိန္႔ဆိုစကားမ်ားဟာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားျဖစ္တဲ့အတြက္ မိမိမွာရွိတဲ့ သံသယမ်ား၊ မသိနားမလည္မႈမ်ားကို ရွင္းလင္းေစပါတယ္။ လူႀကီးမ်ားနဲ႔ စကားေျပာေတာ့ သက္ႀကီးစကားေလ။ အထပ္ထပ္ မီးျပင္းထိုးထားတဲ့ ေရႊစင္ေရႊသားဟာ သန္႔စင္၀င္းလက္ ေနသလိုပါပဲ။ ေလာကဓံအမ်ဳိးမ်ဳိးထဲက တိုးထြက္လာတဲ့ လူႀကီးစကားမ်ားက အဖိုးတန္ပါတယ္။ လူငယ္မ်ားဟာ သူတို႔ဘ၀နဲ႔ ထင္ဟပ္တဲ့ စကားမ်ားကို ေျပာတတ္ေတာ့ သူတို႔ဆီကလည္း ပညာရသလို၊ သူတို႔ကိုေစတနာထားၿပီး ေျပာေနရင္း မိမိစကားမ်ားဟာ ပိုၿပီး ႏူးညံ့လာတတ္ပါတယ္။ ကိုယ့္စကားမ်ားကို ေခါင္းစဥ္လုပ္ၿပီး စာျပန္ေရးရင္လည္းအမ်ားအတြက္ စဥ္းစားစရာ အခ်က္ အလက္မ်ား ရလာႏိုင္ပါတယ္။
နိဂံုးခ်ဳပ္မွာ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ေတာ္တယ္လို႔ သူမ်ားက ခ်ီးမြမ္းတာကိုခံရင္း ဒုကၡပဲ၊ ငါမသိတာမ်ား ေမးလိုက္ရင္ကြဲၿပီလို႔ ေခြၽးဒီးဒီးက်ၿပီး စိတ္မဆင္းရဲရေလေအာင္ တကယ္တတ္၊ တကယ္ေတာ္တဲ့သူျဖစ္ရမယ္။ တကယ္တတ္၊ တကယ္ေတာ္ခ်င္ရင္ မပ်င္းပါနဲ႔။
ေဒါက္တာမတင္၀င္း (ပညာေရးတကၠသိုလ္)
ကြၽန္မလက္ထဲကို မွတ္သားစရာ စကားတစ္ခုခုကို ေရးေပးပါလို႔ စာအုပ္ကေလးေတြထိုးေပးၿပီး ေမတၱာရပ္ခံတဲ့ကေလးမ်ား၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ားရဲ႕ စာအုပ္ေတြထဲမွာ မဆိုင္းမတြဘဲ "ေတာ္ခ်င္ရင္ မပ်င္းနဲ႔" ဆိုတဲ့ စကားကေလးကို ကြၽန္မေရးခ်ေပးေလ့ရွိပါတယ္။ လူေတာ္ကေလးေတြ အေရအတြက္မ်ားလာဖို႔က မိသားစု လူမႈပတ္၀န္းက်င္ကစၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလံုးအထိ အထူးလိုပါတယ္။ မိသားစုထဲမွာ ပတ္၀န္းက်င္က သိပ္ေတာ္တာပဲလို႔ ခ်ီးက်ဴးတာကို ခံရသူေတြမ်ားတယ္ဆိုရင္ အဲသည္မိသားစုဟာ ထက္ျမတ္တဲ့၊ တိုးတက္တဲ့ မိသားစုေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ မိသားစုပဲဆိုတာကို သိနားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ခုေတာ့ ရွိတာေပါ့ေလ။ ေတာ္ျခင္းကို ဖြင့္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေတာ္တည့္မွန္ကန္မႈကို ဖြင့္ဆိုတာျဖစ္ရပါတယ္။ အကုသိုလ္နဲ႔ မကင္းတဲ့အလုပ္မ်ားကိုလုပ္ၿပီး ႀကီးပြားလာတဲ့သူမ်ားကို ေတာ္လိုက္တာလို႔ ခ်ီးမြမ္းတယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေၾကာင္းတရားေကာင္း၊ မေကာင္းကို မၾကည့္ဘဲ အက်ဳိးရလဒ္ ျဖစ္တဲ့ ႀကီးပြားျခင္းကို ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး ေျပာတာျဖစ္လို႔ ေရရွည္မခံႏိုင္ပါဘူး။ အဲသည္အခ်က္က ေသခ်ာပါတယ္။
အေၾကာင္းတရား မေကာင္းဘူးဆိုတာကေတာ့ ဘုရားမႀကိဳက္တဲ့၊ လူေတာ္လူေကာင္းမ်ား မႀကိဳက္တဲ့ တားျမစ္ထားတဲ့အလုပ္မ်ားကို လုပ္ကိုင္ၿပီး ႀကီးပြားေအာင္ႀကိဳးစားတဲ့သူမ်ားဟာ အေၾကာင္းတရား အမွားကို လက္ကိုင္ျပဳထားတဲ့သူမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို အေၾကာင္းတရား အမွားကိုလုပ္ကိုင္တဲ့အခါမွာလည္း ဖံုးဖိႏိုင္ေအာင္လူသူေတာ္ေကာင္းအျဖစ္ ဟန္ေဆာင္ရပါတယ္။ မေကာင္းေသာသူမ်ားနဲ႔ ေပါင္းသင္းရပါတယ္။ အဲသည္လိုလူမ်ားဟာ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ကြဲလို႔ပင္ျဖစ္ေစ၊ မကြဲဘဲနဲ႔ သူတို႔လုပ္ရပ္က မဖံုးႏိုင္၊ မဖိႏိုင္ေအာင္ အဆိုးတရားေတြ မ်ားလာလို႔ျဖစ္ေစ ဥပေဒနဲ႔ၿငိစြန္းလာတတ္ပါတယ္။ မၿငိစြန္းဘူးဆိုလည္း ပံုမွန္မဟုတ္တဲ့ လုပ္ရပ္မ်ားဟာ တိတိက်က် တြက္ခ်က္လို႔ မရတဲ့အတြက္ အဆံုးအ႐ံႈးနဲ႔ ႀကံဳရတတ္ပါတယ္။ အဲသည္လို ေငြေၾကးဥစၥာ ဆံုး႐ံႈးသြားရင္ ဂုဏ္သေရ ဆိုတာလည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာပါပဲ။ နာမည္ဆိုတာကလည္း မေကာင္းသတင္းနဲ႔သာ ေက်ာ္ၾကားလာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္အခ်ိန္မွာေတာ့အစက ျပန္ေကာက္လို႔ မလြယ္တတ္ပါဘူး။
ကြၽန္မတို႔ ဗုဒၶဘာသာမွာ နည္းလမ္းမွန္ကန္ပါမွ ရလဒ္ကလည္း မွန္ကန္တယ္လို႔ လက္ခံၾကပါတယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္ အေၾကာင္းတရားက အေကာင္းစားေတြျဖစ္ပါမွ အက်ဳိးတရားက တကယ္ျမတ္တဲ့ ရလဒ္မ်ားျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာကသာ အေၾကာင္းတရားကို ဦးစားေပးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သိပၸံနည္းက် ေဆာင္ရြက္တဲ့ေနရာမွာလည္း အေၾကာင္းတရားကို ဦးစားေပးပါတယ္။ လိုခ်င္တဲ့ အက်ဳိးရလာဒ္ကို ဘယ္လိုအေၾကာင္းရင္းခံေတြရွိမွ ရႏိုင္သလဲဆိုတာကို တြက္ခ်က္လုပ္ေဆာင္ရတာပါပဲ။ အက်ဳိးကို ျပင္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ အေၾကာင္းကိုျပင္ရတာ သိပၸံနည္းက်တဲ့ အလုပ္သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ သဘာ၀တရားကလည္း အေၾကာင္းနဲ႔အက်ဳိး ဆက္စပ္ေနတာကို အၿမဲျပေနတာပါပဲ။ သဘာ၀တရား ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ အေၾကာင္းမဲ့ မေဖာက္ျပန္တတ္ပါဘူး။ ေဖာက္ျပန္တဲ့ ဆိုးက်ဳိးေပၚေစဖို႔ အေၾကာင္းဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတာကို ရွာရင္ေတြ႕တာပါပဲ။
တကယ္လို႔ အေၾကာင္းတရားမ်ားက ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ျခင္း၊ ေတာ္တည့္မွန္ကန္ျခင္းဆိုတဲ့ ေျဖာင့္မတ္တဲ့ အေၾကာင္းတရားမ်ားကို အေျခခံၿပီး ထားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အက်ဳိးတရားလည္း မြန္ျမတ္တဲ့ အက်ဳိးတရားမ်ား ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။ အဓိကေျပာခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ မပ်င္းဖို႔အေၾကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ မပ်င္းဖို႔အေၾကာင္းကို ေရာက္မယ့္ အေရးမွာ အေၾကာင္းတရားေတြအေကာင္းစားျဖစ္ဖို႔ ေျပာေနရတဲ့အတြက္အခုျပန္ေကာက္ပါရေစ။
ကြၽန္မတို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ မိမိနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့အလုပ္ကို ႀကိဳးႀကိဳးကုပ္ကုပ္ လုပ္ေနတဲ့သူတိုင္းဟာ ဘာမွမၾကာလိုက္ဘူးလို႔ ထင္ရတဲ့အခ်ိန္မွာ လူေတာ္တစ္ေယာက္အျဖစ္ ေအာင္ျမင္ထင္ရွားလာတာကို ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ အဲသည္လို ေတာ္တဲ့လူလို႔ အမ်ားက သိလာတဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ဘ၀ တစ္သက္တာမွာ သူတစ္ေယာက္တည္းသိတဲ့ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားကို သူခံစားလာရတာ ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ လူေတာ္တစ္ေယာက္ရယ္လို႔ အမ်ားက မသိၾကခင္ကတည္းက သူ႔ဟာသူ လုပ္မယ္လို႔ ကိုယ္တိုင္ေရြးထားတဲ့အလုပ္ျဖစ္ေစ၊ မင္းလုပ္ပါလို႔ တာ၀န္ေပးတဲ့အတြက္ တာ၀န္ယူထားရတဲ့အလုပ္ျဖစ္ေစ "ပ်င္းလိုက္တာေနာ္၊ ငါ အဲသည္အလုပ္ကို မႀကိဳက္ဘူး" လို႔ ေျပာမေနတတ္ပါဘူး။ ဒီအလုပ္ကို ငါနားလည္မွျဖစ္မယ္။ ငါဘယ္သူ႔ကို ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ပညာယူရမလဲ၊ ဘယ္လိုစာအုပ္မ်ဳိးေတြကို ဖတ္ရမလဲ စသည္ျဖင့္ အေၾကာင္းအရင္းခံေကာင္းေတြကို ရွာၿပီး အခ်ိန္မဆိုင္းဘဲ လုပ္တတ္ပါတယ္။
အဲသည္လို မပ်င္းမရိဘဲ ႀကိဳးစားပမ္းစားနဲ႔ ေလ့လာတဲ့အတြက္ အသိပညာနယ္ပယ္ က်ယ္ျပန္႔သြားလို႔ အက်ဳိးကို မၾကာခင္အခ်ိန္မွာပဲ ရရွိသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္ေနာက္ ေလ့လာမႈအရွိန္ကလည္း ေကာင္းသြားၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္လို အသိပညာနယ္ပယ္က်ယ္ျပန္႔ေအာင္ ခံထားရတဲ့ အေၾကာင္းေကာင္းကေတာ့ မပ်င္းရိျခင္း၊ တစ္နည္းဆိုရင္ လံု႔လ၀ီရိယအား ႀကီးမားျခင္းဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ ၀ီရိယအား ႀကီးမားတဲ့ သူမ်ားဟာ စိတ္အင္အားလည္း ႀကီးမားတတ္ၾကပါတယ္။ မိမိကိုယ္မိမိ ယံုစားတတ္ပါတယ္။ သူမ်ားထံက အကူအညီရဖို႔ကို "ကယ္မပါ၊ ျပဳစုပါ၊ ေစာင့္ေရွာက္ပါ၊ မြဲေသြ႕ေသြ႕ မ်က္ႏွာနဲ႔ ကိုယ္ခ်မ္းသာရေၾကာင္း ငယ္ေငါင္းစုတ္ပဲ့ ႏုံနဲ႔သည့္ စကားမ်ားကို ေယာင္မွား၍ဆိုမိလွ်င္ လွ်ာတိုေအာင္ ရိတ္ခ်င္၏" ဆိုတဲ့ ဦးပုည စာဆိုထဲကလိုပဲ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ေအာက္က်ဳိ႕ျခင္းမျပဳဘဲ မိမိအားကို မိမိယံုၾကည္ကိုးစားၿပီး ႐ိုး႐ိုးသားသားစိတ္ထားနဲ႔ ႀကိဳးစားတတ္ပါတယ္။အဲသည္လို ႐ိုး႐ိုးသားသားနဲ႔ ႀကိဳးစားတဲ့သူဟာ ေပါ့ေပါ့ပ်က္ပ်က္ စကားမ်ားကို မေျပာတတ္သလို၊ ဣေႁႏၵမဲ့တဲ့၊ ဟန္ခ်က္မညီတဲ့ အျပဳအမူမ်ားကိုလည္း မျပဳတတ္ပါဘူး။
၀ီရိယအားနဲ႔ အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ သတိထားရပါမယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေဇာနဲ႔ စိတ္အတက္ႂကြလြန္ခဲ့ရင္ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္သြားတတ္ပါတယ္။ စိတ္ကပ်ံ႕လြင့္ၿပီး မတည္မၿငိမ္ျဖစ္သြားရင္ ေတာ္ေတာ့ ေတာ္ပါရဲ႕ သံုးလို႔မျဖစ္ဘူးဆိုတဲ့ လူအမ်ဳိးအစားထဲမွာ ပါသြားတတ္ပါတယ္။ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ျခင္း မျဖစ္ေပၚေအာင္ မိမိလုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ဟာ အားစိုက္တာလြန္ေနသလား၊ အားစိုက္တာ လြဲေနသလားဆိုတာကို မိမိဘာသာ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ မိမိစိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ခ်င္ေဇာနဲ႔ ဟုန္ေနသလား ဆိုတာကိုလည္း သတိနဲ႔ စစ္ေဆးေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အားစိုက္တာကို မလြန္ေအာင္ သတိထားဖို႔လိုသလို မေလ်ာ့ပါးဖို႔ကိုလည္း သတိထားရပါမယ္။ တစ္ခါတရံမွာ ပ်င္းရိတတ္ပါတယ္။ နားမယ္ဆိုၿပီး တကယ္လည္း စိတ္ေရာလူပါ အနားမရဘဲနဲ႔ အခုေခတ္မွ ေပါမ်ားတဲ့ ေဖ်ာ္ေျဖစရာမ်ားနဲ႔ ပင္ပန္းေနတတ္ပါတယ္။
ကြၽန္မလည္း အဲသည္လူစုထဲမွာပါတတ္ပါတယ္။ မပါဘူးဆိုရင္ ညာရာက်မွာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မိမိကိုယ္ကို သတိေပးတတ္တဲ့ အက်င့္ကပါၿပီးေနေလေတာ့ "မတင္၀င္းေရ ထထ၊ အလုပ္နဲ႔ဘ၀ကို တည္ေဆာက္ထားရတာ၊ မပ်င္းနဲ႔အလုပ္လုပ္ေပေတာ့" လို႔ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ေျပာရပါတယ္။ စိတ္ထဲကတင္ ေျပာရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ႏႈတ္ကထြက္ၿပီးေျပာတာပါ။ အဲသည္လို မိမိကိုယ္ကို က်င့္ထားမိေတာ့ အလုပ္မလုပ္ဘဲေနရရင္ စိတ္ထဲမွာ တစ္ခုခုလိုေနသလို ခံစားရပါတယ္။ အဲသည္ေတာ့ ကြၽန္မစာေတြကို ဘယ္လုိေရးသလဲလို႔ မၾကာခဏ အေမးခံရတဲ့အခါမွာ ကြၽန္မက အခ်ိန္ သတ္မွတ္မထားဘဲ အခ်ိန္ရတိုင္း ထိုင္ေရးတတ္ပါတယ္လို႔ ေျဖလိုက္ပါတယ္။ ေန႔မွာမွ ေရးမယ္၊ ညမွာမွ ေရးမယ္လို႔ အခ်ိန္သတ္မွတ္မထားတာကို ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ စာေရးတာကိုမွအလုပ္လို႔ သတ္မွတ္မထားပါဘူး။ ဆရာေတာ္မ်ားကို ေလွ်ာက္ထားေမးျမန္းၿပီး ေဟာေျပာမိန္႔ဆိုတာကို နာယူရတာ လည္း အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ လူႀကီးမ်ားနဲ႔ စကားေျပာတာလည္း အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ လူငယ္မ်ားနဲ႔ စကားေျပာတာလည္း အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္မ်ားရဲ႕ မိန္႔ဆိုစကားမ်ားဟာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားျဖစ္တဲ့အတြက္ မိမိမွာရွိတဲ့ သံသယမ်ား၊ မသိနားမလည္မႈမ်ားကို ရွင္းလင္းေစပါတယ္။ လူႀကီးမ်ားနဲ႔ စကားေျပာေတာ့ သက္ႀကီးစကားေလ။ အထပ္ထပ္ မီးျပင္းထိုးထားတဲ့ ေရႊစင္ေရႊသားဟာ သန္႔စင္၀င္းလက္ ေနသလိုပါပဲ။ ေလာကဓံအမ်ဳိးမ်ဳိးထဲက တိုးထြက္လာတဲ့ လူႀကီးစကားမ်ားက အဖိုးတန္ပါတယ္။ လူငယ္မ်ားဟာ သူတို႔ဘ၀နဲ႔ ထင္ဟပ္တဲ့ စကားမ်ားကို ေျပာတတ္ေတာ့ သူတို႔ဆီကလည္း ပညာရသလို၊ သူတို႔ကိုေစတနာထားၿပီး ေျပာေနရင္း မိမိစကားမ်ားဟာ ပိုၿပီး ႏူးညံ့လာတတ္ပါတယ္။ ကိုယ့္စကားမ်ားကို ေခါင္းစဥ္လုပ္ၿပီး စာျပန္ေရးရင္လည္းအမ်ားအတြက္ စဥ္းစားစရာ အခ်က္ အလက္မ်ား ရလာႏိုင္ပါတယ္။
နိဂံုးခ်ဳပ္မွာ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ေတာ္တယ္လို႔ သူမ်ားက ခ်ီးမြမ္းတာကိုခံရင္း ဒုကၡပဲ၊ ငါမသိတာမ်ား ေမးလိုက္ရင္ကြဲၿပီလို႔ ေခြၽးဒီးဒီးက်ၿပီး စိတ္မဆင္းရဲရေလေအာင္ တကယ္တတ္၊ တကယ္ေတာ္တဲ့သူျဖစ္ရမယ္။ တကယ္တတ္၊ တကယ္ေတာ္ခ်င္ရင္ မပ်င္းပါနဲ႔။
ေဒါက္တာမတင္၀င္း (ပညာေရးတကၠသိုလ္)
No comments:
Post a Comment